Kad grāmatveži sāk pārdot…

28 09 2009

foto: apollo.lvSarunas ar Eiropas Komisiju un Starptautisko Valūtas fondu no Latvijas puses vada premjers Valdis Dombrovskis un finanšu ministrs Einars Repše.

Teju katru dienu medijos mēs varam lasīt ziņas par nikno SVF un EK, kas mums, nabaga bāliņiem, griež rokas uz muguras, spiežot atņemt naudu pensionāriem, skolotājiem, māmiņām utt. Nevēlos apskatīt jautājumu, vai tas tiek darīts neapzināti vai apzināti, tādejādi noveļot vainu uz ārējām instancēm, kuras mums spiež izdarīt traki nepopulāras lietas, pretējā gadījumā draudot, ka nedabūsim naudu un visi bankrotēsim, nosprāgsim badā. Mani vairāk interesē jautājums par pašām pārrunām. Pārrunām, kurās Latvijai tiek „uzspiesti” daudzi lēmumi kā PVN likmes paaugstināšana, progresīvā nodokļa ieviešana u.c., kuri, daudzu ekspertuprāt, ilgtermiņā (un pat īstermiņā) dos tikai negatīvu ietekmi Latvijas ekonomikai. Pārrunas, kuras vēlreiz uzsveru no Latvijas puses vada premjers Valdis Dombrovskis un finanšu ministrs Einars Repše.

            Kas pēc būtības ir pārrunas (angl. val. – negotiations). Uzņēmējdarbībā, piemēram, pārdošanā pārrunas sākas tajā mirklī, kad pārdevējs vēlas pārdot, pircējs vēlas pirkt, tikai pastāv atšķirīgi viedokļi par noteikumiem: cenu, piegādes termiņiem, apmaksas noteikumiem utt. Protams, ideāls pārrunu noslēgums ir „win-win” situācija, kad abas puses ir laimīgas, spiežot darījuma rokasspiedienu. Taču nereti ieguvējs ir tas, kurš ir spēcīgāks pārrunu vedējs ( angl. val. – negotiatior), kurš labāk prot izmantot dažādas taktikas, argumentāciju laikā un vietā, labāk sagatavojies, prot blefot utt.

            Un nezin kamdēļ visu laiku nepamet sajūta, ka Latvija šajās pārrunās nav ieguvēja. Vēlreiz atgriezīsimies pie jautājuma, kas vada pārrunas no Latvijas puses…

Radās man vēlme papētīt abu iepriekšminēto kungu CV, ko piedāvā Ministru Kabineta un Finanšu Ministrijas mājas lapas

            Valdis Dombrovskis:Izglītība: 2005.g. septembris – 2007.g. jūnijs – Profesionālais maģistra grāds muitas un nodokļu administrēšanā, Rīgas Tehniskās universitātes Inženierekonomikas fakultātes Starptautisko ekonomisko sakaru un muitas institūts
1997g. septembris – 1998.g. augusts – Doktorantūras studijas, Merilendas Universitātes (ASV) Elektrotehnikas (Electrical Engineering) fakultāte
1995.g. oktobris – 1996.g. oktobris – Maģistra darba eksperimentālās daļas izstrādāšana, Maincas Universitātes (Vācija) Fizikas fakultāte
1993.g. septembris – 1996.g. decembris – Maģistra grāds fizikā, Latvijas Universitātes Fizikas un matemātikas fakultāte
1992.g. septembris – 1995.g. februāris – Inženierzinātņu bakalaura grāds ekonomikā, Rīgas Tehniskā universitātes Inženierzinātņu fakultāte
1989.g. septembris – 1993.jūnijs – Bakalaura grāds fizikā, Latvijas Universitātes Fizikas un matemātikas fakultāte
 
Darba pieredze: Kopš 2009.gada 12.marta – LR Ministru prezidents
2009.gada 12.marts – 2009.gada 1.jūlijs – Bērnu, ģimenes un sabiedrības integrācijas lietu ministrs
2004.g. jūlijs – 2009.g. marts – Eiropas Parlamenta deputāts, Latvijas delegācijas vadītājs ETP-ED grupā
2004.g. decembris – 2006.g. marts – LR Ekonomikas ministra padomnieks
2004.g. decembris – 2006.g. maijs – Ziemeļvalstu Investīciju Bankas kontroles komitejas loceklis
2002.novembris – 2004.g. jūnijs – LR Saeimas deputāts, frakcija Jaunais laiks (uz Finanšu ministra pienākumu pildīšanas laiku, deputāta mandāts nolikts)
2002.g. novembris – 2004.g. marts – LR finanšu ministrs
2002.g. oktobris – Ievēlēts par deputātu LR Saeimā
2001.g. septembris – 2002.g. oktobris – Latvijas Bankas Monetārās politikas pārvaldes galvenais ekonomists
1999.g. decembris – 2001.g. augusts – Latvijas Bankas Monetārās politikas pārvaldes vecākais ekonomists
1998.g. septembris – 1999.g. novembris – Latvijas Bankas Monetārās politikas pārvaldes makroekonomikas analīzes speciālists
1997.g. septembris – 1998.g. augusts – Palīgs Merilendas Universitātes (ASV) elektrotehnikas (Electrical Engineering) fakultātē
1997.g. janvāris – 1997.g. jūlijs – Pētnieks LU Fizikas un matemātikas fakultātē, Cietvielu fizikas institūtā
1995.g. oktobris – 1996.g. oktobris – Laborants Maincas Universitātes (Vācija) Fizikas institūtā
1993.g. septembris – 1995.g. jūnijs – Laborants LU Fizikas un matemātikas fakultātē, Pusvadītāju fizikas katedrā
1991.g. septembris – 1993.g. jūnijs – Laborants LU Fizikas un matemātikas fakultātē, Cietvielu fizikas institūtā
 
                Einars Repše: Izglītība: 1979.g. – 1986.g. LU Fizikas un matemātikas fakultāte, augstākā izglītība, fiziķis
1979.g. beidzis Rīgas 1.vidusskolu
 Darba pieredze: Kopš 2009.gada 12.marta – LR finanšu ministrs
Kopš 2006.g. LR 9.Saeimas deputāts, Budžeta un finanšu komisijas un Pieprasījumu komisijas loceklis
2004.g. 2.decembris – 2005.g. 23.decembris – aizsardzības ministrs
2004.g. marts – 2004.g. decembris – 8.Saeimas deputāts
2002.g. 7.novembris – 2004.g. 9.marts – LR Ministru prezidents
2002.g. oktobris – 8.Saeimas deputāts
1991.g. – 2001.g. – Latvijas Bankas prezidents
1990.g. – 1993.g. – Latvijas Republikas Augstākās Padomes deputāts (ievēlēts no Latvijas Tautas frontes), LR AP Ekonomikas komisijas Banku un finansu apakškomisijas priekšsēdētājs
1986.g. – 1990.g. – LZA zinātniskās aparātu būves speciālā konstruktoru biroja inženieris

 Izrādās, ka es un Repšes kungs esam beiguši vienu vidusskolu – Rīgas Valsts 1. Ģimnāziju, bet, protams, ne par to ir stāsts.

            Ko mēs varam secināt pārskrienot pāri šo kungu paveiktajam? Abi kungi viennozīmīgi ir ar smadzenēm, abiem kungiem ir izglītība fizikā, abi kungi arī uzsākuši savu profesionālo darbību fizikā, pēcāk abi kungi nosliekušies par labu banku zinībām, abi kungi patreiz vai iepriekš ir bijuši gan finanšu ministri, gan premjeri.

Ja atkal velkam paralēles ar uzņēmējdarbību, jebkura uzņēmuma vadītājs labprāt šos kungus redzētu kā savas kompānijas finansu, izpētes, varbūt tehniskā departamenta direktorus. Gan Valdim, gan Einaram CV patiešām spēcīgi. Tiesa… es domāju, ka NEVIENS uzņēmuma vadītājs nedotu šiem kungiem strādāt pārdošanā, vadīt pārrunas par uzņēmuma stratēģisku līgumu slēgšanu utt. Jautājums, kāpēc tas tiek pieļauts Latvijas Valsts gadījumā…

Labi.. tie ir sausi dati. Tai pat laikā nav jābūt milzīgam speciālistam, lai pavērojot pāris Domburšovus, taptu skaidrs, ka ne Valdis, ne Einars „atklātā cīņā” nebūt nav spēcīgākie Latvijas politiķi. Un kāpēc lai pārrunās ar EK un SVF tas būtu savādāk. Nav kameru, nav dusmīgā Jāņa, nav tiešraides? Baigi gribētos cerēt…

Un otrā pusē – EK un SVF pārstāvji. Kā jums šķiet, vai tie ir cilvēki, kuri pirmo reizi ved pārrunas par aizdevumu aizdošanu? TAS IR VIŅU DARBS!

Kāds varbūt varētu domāt, ka patiesībā jau labi vien ir, ka tādi zinoši cilvēki no SVF un EK mums rāda, kā pareizi dzīvot un izskriet no krīzes. Bet ir divi būtiski faktori:

 

1)      Gan EK, gan EVF ir savi faktori, kurus tās vēlas panākt savās interesēs, ne tikai atjaunot Latvijas ekonomisko stabilitāti,

2)      Neesot ar katru šūnu lokālajā tirgū, tu nekad nespēsi pilnībā izprast šī tirgus specifiku.

 

Un ja nu pēc gadiem, kad rūpīgi atmaksāsim aizdevumu, un centīsimies cilvēkus apgaismot, ka tomēr nodokļus ir jāmaksā godīgi, nevis tā kā to atsākām darīt tad, kad SVF ietekmē pieņēmām progresīvo nodokļu sistēmu, tad varbūt apcerīgi atcerēsimies, kā divi mūsu fiziķi-finansisti centās „pārdot”…


Darbības

Information

6 komentāri

29 09 2009
Andrejs

Piekrītu par to, ka Repše un Dombrovskis varētu nebūt spēcīgi pārrunu vadīšanā. No otras puses atbraukušais bariņš ar Briseles un NY birokrātiem gan nav daudz labāki, jo tā dziļi iekšā viņiem ir diezgan vienaldzīgs šī aizdošanas procesa galarezultāts. Pie mums jau tiek sūtīti tikai ierēdņi, kuriem uz lapiņas jau viss sarakstīts priekšā (“Pateikt latviešiem, ka jāgriež vēl 250 miljoni, savādāk naudu vairāk nedabūs”), tā kā pēc būtības tās jau nav pārrunas, bet gan monologs (-:

Vēl gribu piebilst, ka svarīgs moments visā šajā procesā ir iesaistīto pušu MOTIVĀCIJA. Kāda tā ir LV tā kā būtu skaidrs (lai neiestātos maksātnespēja). Kāda tā ir otrai pusei jeb, pareizāk sakot, pusēm? EK un SVF tās noteikti ir atšķirīgas. Es vēl varētu noticēt, ka EK tiešām vēlas palīdzet ES dalībvalstij utt, bet SVF?…

29 09 2009
rosts

Pilnīgi Tev piekrītu, ka fons pārrunām noteikti nav pateicīgs, gan pozīciju dēļ (kā minēji: aizdevēju monologs), gan arī tas, ka iespējams, ar mums runā „ziņotāji”.
Bet tas tikai pastiprina faktu, cik šādā situācijā būtu nepieciešami ārkārtīgi spēcīgi pārrunu vedēji, kuri „šēzot sūdos” spētu runāt kā līdzīgs ar līdzīgu, kā arī „izsist” pārrunas ar lēmumu pieņēmējiem.

2 10 2009
Smic

Baigi interesanti! Pielinkoju tavu blogu http://www.nekur.lv

2 10 2009
J.L.

Neesmu ievērojis kaut vienu vīreli (siev`eli:) saeimā, kurš būtu kaut vienu no saviem entajiem grādiem ieguvis politoloģijā vai praksi izgājis kādā cita “senātā” vai parlamentā….nav jau Mums to profu, ir tikkai hamītāji..tā kā Raivo ir visas izredzes ko mainīt !! PEACE..till november :))))!!!

17 01 2010
L.L.

Man gan nešķiet, ka vaina ir tikai pārrunu vadīšanā, tā pat nav jau LIELAS jēgas no tā, ka cilvēks “prot labi blefot” , pieļauju domu, ka EK un EVF komisija (pārstāvji) ļoti labi spēj atšķirt lētu blefu (ūdens liešanu) no spēcīgiem argumentiem, faktiem.

19 01 2010
rosts

Pārrunu vešana un blefošana nav viens un tas pats. Blefošana ir viens no daudziem instrumentiem, kurus var izmantot pārrunās.

Komentēt